Weer slecht weer gehad!

Weer slecht weer gehad! (Gesloten voor reacties)

Geplaatst door: Frankrijkganger 17.09.2008 22:29
Wij zijn dit jaar naar de Ardeche geweest.
Het kan daar inderdaad lekker warm zijn, maar vééél minder benauwd of klam weer zoals in NL.
Daarnaast hebben campings in warme Franse gebieden schaduwvoorzieningen (bomen) op de camping.
Wij reizen met de caravan en rekenen 80km per uur inclusief de stops.
We zijn 's ochtends op woensdag in juli om kwart voor 4 vertrokken uit NL en zaten diezelfde dag om 18.30 uur op plaats van bestemming met een bord eten voor de caravan (tent volgende dag opgezet).
Wij komen uit het hoge noorden, meer dan 1200km, maar onze kinderen zijn ouder, die hoeven niet zo vaak meer een stop. (Onze planning was ook 2 dagen reizen, maar het ging zo voorspoedig)
Ook de terugreis: 7.30 vertrokken en 's nachts 1.30 uur weer thuis (terugreis hebben we beide gereden, heenreis heeft mijn partner alleen gereden).
Ook voor de terugreis hadden we weer op 2 dagen gerekend, maar alles zat dit keer mee.
Onze campng aan de Ardeche, prijs - kwaliteit - ligging campings (strandje bij de rivier was niet mooi, zeer klein) viel mij erg tegen.
Mijn eerdere genoemde campings in een vorige posting zijn veel mooier.
In Frankrijk mag je 130km, ook met de caravan (niet doen)! Maar we rijden niet harder dan ongeveer 100-105km per uur. Je mag niet met je caravan op de 3e baan rijden.
In jullie geval zou ik 2 dagen reizen rekenen, dit ivm de leeftijd van de kinderen.
Gewoon een keertje proberen. Een week in NL naar de regen kijken is ook vreselijk.
Mocht je toch gaan, het beruchte zwarte weekend (laatste weekend van juli) is een vreselijk file-weekend in Frankrijk.
Tolwegen met zijn vele parkeerplaatsen met speelvoorzieningen aan de snelweg zijn heel goed in Frankrijk, ook N en D-wegen kun je bijna altijd probleemloos met caravan rijden. Tip: koop het gele Michelin wegenboek (en laat je niet door de TomTom je voor de gek houden bij dorpen, volg bij voorkeur altijd de borden als je met caravan rijdt).

Frankrijkganger 17.09.2008 22:50
Astrid, als je Franse camping geboekt hebt, reageer je dan nog even?
Dan plaats ik hier nog wat tips voor jullie.

Astrid 19.09.2008 16:42
Ik zal gelijk aangeven als ik geboekt heb. De Ardech is vanuit het noorden waar wij wonen bijna 1200km. Dit is voor ons heel goed te doen denken wij, ookal hebben wij dit nog nooit gereden. 60km per uur gemiddeld is wel heel weinig. Onze buren zeiden dat ze gemiddeld 85km per uur rijden naar Frankrijk. Wij zullen misschien iets langzamer gaan, maar de eerste dag 700/800km moet lukken. Wij willen ook op zondagmorgen rond 05.00uur vertrekken en dan overnachten rond 16.00/17.00uur. Op zondag is het lekker rustig en kunnen wij dus goed doorrijden! Wij zien absoluut geen problemen in het rijden naar Frankrijk met caravan. Wij gaan het wel in 2 dagen doen, zowel de heenweg als terugweg.

Geplaatst door: Nico 21.09.2008 09:56
Hallo Astrid,

Nog even dit, "Frankrijkganger" heeft een gemiddelde snelheid op de terugreis van ongeveer 70 Km/uur en dan zat volgens hun alles mee.
De 85 Km/uur lijkt ons met caravan bijna niet mogelijk, laagvliegen.
Reken je niet te rijk met de gemiddelde snelheid maar als je van een relatieve lage snelheid uitgaat dat kan het alleen maar meevallen.
Misschien ten overvloede maar de gemiddelde snelheid is de afstand gedeeld door de totale tijd dus ook rusttijden.
Veel plezier in de Ardeche, goede reis en veilig weer thuis.

Geplaatst door: Corin@ 21.09.2008 10:01
Inclusief stops rekenen wij voor elke 100km, anderhalf uur. (ongeveer 67 km/u) En dat komt vaak uit!

Nynke 02.10.2008 08:33
Hallo Astrid
wij gaan ook altijd met caravan op vakantie,en rijden ook zeker 1200 km dit jaar zelfs 1700km(Kroatie)als we 1200km rijden doen we er 2 dagen over we rijden meestal 85 a 90 km pu en dat is echt goed te doen(touran)en het is zo relaxt om te overnachten,de eerste dag maken we de meeste km en dan de volgende morgen lekker rustig de laatste km.ik haat het gejakker op de snelwegen,maar met caravan heb je daar weinig last van,je kan en mag toch niet sneller dus lekker op de rechterbaan en genieten,wij gaan ook zeker om de 2uur even stoppen

Geplaatst door: Frankrijkganger 02.10.2008 23:06
Nico, je hebt gelijk wat betreft "70km per uur" op onze terugreis.
Maar we hebben op de terugweg nog zeker een uur in een restaurant gezeten (dit doen we niet op de heenreis) en bij de start van de terugreis hadden we meteen al een verkeersomleiding (daardoor verkeerd gereden). Dus er zijn wat meer km gemaakt.
Voor de rest geen files, ongelukken, drukte, etc.
Maar dan maakt het niet meer zoveel uit of je om één uur 's nachts thuis of om twee uur.
Ik wil er geen wedstrijdje van maken, maar het is afhankelijk van je combinatie.
Vroeger reden we echt niet harder dan 90 op de teller. Maar met onze huidige auto car. merk je echt niet dat je boven de 110 zit (dat kan ook heel verradelijk zijn).
Verstandige keus van Astrid om er 2 dagen voor uit te trekken. Normaal doen we dat ook, dan kan het altijd mee vallen.
"We zijn op vakantie en niet op de vlucht" toch?

Geplaatst door: Frankrijkganger 13.04.2009 10:22

vakantieganger 15.04.2009 09:30
Astrid,

domain de gil leuk voor kinderen t/m 8 jaar maar voor kinderen boven de 8 is er erg weinig te doen, is meer een kleine kinderen camping, je kunt er wel goed vissen en met een luchtbed op de rivier, maar leeftijdgenootjes boven de 10 vind je er weinig.

Geplaatst door: Irene 17.04.2009 22:45
Inmiddels zijn de snelheden in Frankrijk aangepast, zie camping-frankrijk.nl of op het caravanforum.
In Nl kun je op zondag lekker doorrijden en Astrid geeft aan vroeg te vertrekken. 700 à 800 trekken wij ook op een dag (met caravan). Dan rest op dag 2 nog een 500 km. Het is ook afhankelijk van je kinderen. Bij ons zijn ze het reizen inmiddels goed gewend. Omdat je vroeg vertekt, is er grote kans dat ze nog in slaap vallen. Dan kun je kilometers maken. Wij pauzeren in de ochtend een half uur (ontbijt en rondje met de hond), tussen de middag een uur (plat du jour in restaurantje) en na de middag nog twee keer kort.
Vergis je niet op de laatste kilometers. Zodra je de RN of péage verlaat, schiet het weinig meer op. Het gevoel er bijna te zijn kan dan wat tegenvallen.
Goede reis en vooral veel plezier!

Begin Vorige Volgende Eind 1 2 

Pagina 2 van 2